قرآنى يا خير كتاب

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
قرآنى يا خير كتاب

قرآن-سنن الحبيب-قصص الصالحين-قصص الانبياء-قصص المبشرون بالجنه-تلاوات-احديث قدوسيه-اناشيد

صفحة المنتدى على الفيس بوك
ارجو من الله ان تدعمونا

احباء فى طاعة الله

قم بالترويج لصفحتك أيضاً

المواضيع الأخيرة

» الدعاء بعد الوضوء
الخميس نوفمبر 19, 2015 7:22 am من طرف raniaa20

» القران الكريم بصوت الشيخ عبد الباسط عبد الصمد
الخميس أغسطس 29, 2013 10:27 am من طرف yasser taie

»  الكفارة الواجبة على من جامع أهله في نهار رمضان
الأحد يناير 13, 2013 11:07 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» ما حكم بيع الكلاب وشرائها
السبت يناير 12, 2013 4:01 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» انا خــــايفه،، ده مش مجرد عنوان يشدكم لاء بجد انا خايفه جدا
الجمعة يناير 11, 2013 6:54 am من طرف bebo96

» تفسير الأحلام لابن سيرين
الجمعة يناير 04, 2013 8:02 pm من طرف قرآنى يا خير كتاب

» الدعاء عند الذهاب الى المسجد وعند دخولهو والخروج منه
الأربعاء يناير 02, 2013 2:36 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» دعاء القنوت
الأربعاء يناير 02, 2013 2:24 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» ادعية من القرآن الكريم
الأربعاء يناير 02, 2013 2:18 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

زوار المنتدى

.: زائرا :.


    لو بتحب ربنا

    شاطر

    om ashly isa
    مشرفه عامه على جميع الاقسام
    مشرفه عامه على جميع الاقسام

    عدد المساهمات : 110
    تاريخ التسجيل : 05/11/2010

    لو بتحب ربنا

    مُساهمة من طرف om ashly isa في الأربعاء نوفمبر 10, 2010 7:26 pm

    هو ربنا ممكن يحبنى؟؟؟

    يعنى الملك الجليل العظيم ممكن ينظر لى ويحبنى؟؟؟؟؟

    لسان حال كتير مننا بيقول كده...

    ويخطر على باله الاسئلة دى...

    ويكون الرد من انفسنا على ايه!!

    على ايه ربنا هيحب واحد زيى عاصى مذنب

    غافل مُقصر على ايه!!

    لا بيحبك ان شاء الله بيحبك

    لو اعطاك بيحبك

    لو حرمك بيحبك

    لو شفاك بيحبك

    لو امرضك بيحبك

    اذا منع عنك فهذا عين العطاء

    ليه؟؟؟؟

    لان ربنا مش هيمنع عنك بخل

    حاشاه سبحانه حاشاه

    لانه كرييييييييييييم الى اقصى الحدود

    واالله وبالله وتالله الله كريم

    لان ماذا يفعل الله بحرمنا او المنع عنا

    ولكن سبحانه يمنع لحكمة

    يحرم لطف منه بنا

    حتى وان كانت الحكمة خفية عنا

    وحتى وان لم نُدرك سبب الحرمان

    طيب اقولك على حاجه غرييييييييييييبة جدا

    النار رحمه

    ازاااااااااااااااااااى؟؟؟

    العلماء قالوا"خلق الله النار رحمة"

    لانها ترتدع قلوب عُباده

    لان النار لما تجى على البال ترتدعه وتخوفه
    فيمتنع عن الذنوب وهذه فى حد ذاتها رحمة

    فربنا فى كل الاحوال بيحبك

    لو حرمك بيحبك

    فمنعه عين العطاء

    ولو ابتلاك برضه بيحبك

    انما يبتلى ليهذب لا ليعذب

    "ما يفعل الله بعذابكم ان شكرتم وأمنتم"


    تعالوا نتأمل حال سيدنا ابراهيم عليه السلام

    الخليل ابراهيم

    المحب لله

    قال ايه عن ربنا؟؟؟؟؟؟

    ""فانهم عدوا لى الا رب العالمين الذى خلقنى فهو يهدينى والذى يُميتنى ثم يُحين واذا مرضت فهو يشفين"

    تارك كل همومه وحياته لله

    رزقه

    مرضه

    شفائه

    هدايته

    علم ان كلها لله وبيد الله فتركها وتوكل

    وهذا ايضا كان حال زوجته هاجر

    عندما امر الله سيدنا ابراهيم ان يتركها وابنها اسماعيل فى الصحراء

    فقالت أالله أمرك بهذا,,,اذا لن يضيعنا

    يااااااااااااا يارب على قمة التوكل

    على قمة الاستسلام

    ما اجمل ان الانسان يترك كل اموره لله وعلى الله

    وما اجمل التوكل اذا حققناه

    طيب بعد ما وضحنا كل ذلك

    نسأل سؤال"""""""""""""

    امتى حسيت ان ربنا بيحبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    لما نجاجك من حادثة على الطريق
    وكان الموت محقق فيها
    فنجاجك منها

    ولا لما كان عندك ماده مش مذاكرها نهااااااااااائى وعامل حسابك انك تشيلها
    فنجحك فيها وبتقدير كمان

    والا لما والدك مرض مرض شديد واعتبرت ان دى النهايه
    ولكنه شفاهولك وعافهولك

    والا لما لبستى الحجاب اللى ربنا امر بيه وكنتى خايفه من كلام الناس وتريقتهم
    فلقتيهم بفضل الله بيثنوا عليكى وعلى حجابك
    وفرحنين بيكى

    ولا لما ...ولما....ولما

    يااااااااااااااااااااااه ده ربنا له افضال علينا كتيييييييييييير اوى

    ولو فكرت صح وبهدوء هتلاقى انه فعلا بيحبك

    فى بنت حكت حكايتها قالت ايه؟؟؟؟

    قالت ان حياتها كانت عادى جدا (ولكن عند ربنا مش عادى خالص)

    يعنى متبرجه متحررة بتسمع اغانى و..و...

    ولكن كان عندها شوية اسس

    يعنى بتصوم رمضان ..بتصلى(ممكن تأخر صلاة..تجيب وقت على وقت وهكذا)

    ومرة بعد رمضان ما خلص

    وفى 8 شوال تحديدا

    وقفة مع نفسها وقفة

    قالت انا ليه مصمش الستة من شوال

    ليه انا ربنا مش على بالى خالص

    قالت خلاص انا ناوية اصوم فى شوال

    وسبحان الله شعرت بحبه حب الله فى الصيام

    ووجدت لذة لها

    وبعدها فكرت انها تمسك مصحف وتقرأ ولو حتى خمس ايات

    وشعرت وهى نظرا الى المصحف بأشياء عجيبة
    واحاسيس جميلة

    وسبحان الله بدأت الفتوحات

    والصيام جر قرأن والقرأن جاب انتظام فى الصلاة وبعدها حضور دروس
    حتى وصلت انها الان طالبة علم

    وكل ده ليييييييييييه؟؟؟

    لان لعل ربنا رأى منها رغبة فى الوصول والقرب منه


    اذا الموضوع عايز قرار ثم خطوات عمليه

    1-توبه نصوح

    هات ورقة واكتب اكتب هتوب من ايه و ايه
    عشان ربنا يحبك

    من الغناء..السجائر...صحبة البنات...عقوق الوالدين...اللسان البذئ...الغيبة والنميمة..التفريط فى الصلاة واوامر الله...الخ

    لو بتحبه هتعمل ايه

    هتواظب على الصلاة فى مواعدها

    مش هتبخل بركعتين فى جوف الليل

    هتغض بصرك

    هتذكره على طول

    يعنى من الاخر لو بتحبه هتعظم ما يعظمه ويحبه سبحانه...

    وتذكر...

    علامة رضاه عنك رضاك أنت عنه
    وعلامة حبّه لك حبّك أنت له


    لو بتحبه هتعمل ايه من اجله؟؟؟؟؟؟؟

    علامة حبى ليه اعمل كل اللى يرضيه...

    احبك ربى


    منقول


    بحبك يارب ومنايا ترضى عنى ... وعجلت اليك ربى لترضى

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء نوفمبر 21, 2017 6:34 pm