قرآنى يا خير كتاب

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
قرآنى يا خير كتاب

قرآن-سنن الحبيب-قصص الصالحين-قصص الانبياء-قصص المبشرون بالجنه-تلاوات-احديث قدوسيه-اناشيد

صفحة المنتدى على الفيس بوك
ارجو من الله ان تدعمونا

احباء فى طاعة الله

قم بالترويج لصفحتك أيضاً

المواضيع الأخيرة

» الدعاء بعد الوضوء
الخميس نوفمبر 19, 2015 7:22 am من طرف raniaa20

» القران الكريم بصوت الشيخ عبد الباسط عبد الصمد
الخميس أغسطس 29, 2013 10:27 am من طرف yasser taie

»  الكفارة الواجبة على من جامع أهله في نهار رمضان
الأحد يناير 13, 2013 11:07 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» ما حكم بيع الكلاب وشرائها
السبت يناير 12, 2013 4:01 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» انا خــــايفه،، ده مش مجرد عنوان يشدكم لاء بجد انا خايفه جدا
الجمعة يناير 11, 2013 6:54 am من طرف bebo96

» تفسير الأحلام لابن سيرين
الجمعة يناير 04, 2013 8:02 pm من طرف قرآنى يا خير كتاب

» الدعاء عند الذهاب الى المسجد وعند دخولهو والخروج منه
الأربعاء يناير 02, 2013 2:36 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» دعاء القنوت
الأربعاء يناير 02, 2013 2:24 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

» ادعية من القرآن الكريم
الأربعاء يناير 02, 2013 2:18 am من طرف قرآنى يا خير كتاب

زوار المنتدى

.: زائرا :.


    أزاى ربنا يحبك

    شاطر

    om ashly isa
    مشرفه عامه على جميع الاقسام
    مشرفه عامه على جميع الاقسام

    عدد المساهمات : 110
    تاريخ التسجيل : 05/11/2010

    أزاى ربنا يحبك

    مُساهمة من طرف om ashly isa في الأربعاء نوفمبر 10, 2010 7:28 pm

    كيف يحبك ربك؟؟؟؟؟

    ازاى توصلها؟؟؟

    احنا دايما بنقول بنحبك يارب

    حتى ولو بلسانا فقط

    وحتى ولو بنصف قلب فقط

    لكن هل يحبك الله؟؟؟

    يعنى ازاى تعرف ان ربنا بيحبك؟؟؟؟

    ايه هى علماتها؟؟؟؟

    وممكن حد يعرف ان ربنا بيحبه ولا لا؟؟؟

    ليها مظاهر؟؟؟

    اه ليها مظاهر!!!

    كانت احد العبادات تقول

    "اللهم بحبك لى الا غفرت لى"

    قيل لها اما يكفيكى ان تقولى بحبى لك؟؟؟

    فماذا قالت؟؟؟؟؟

    قالت:::

    اما سمعت رب العالمين وهو يقول يحبهم ويحبونه فقدم محبته لنا على محبتنا له..

    وعابدة اخرى قالت:::

    "اللهم بحبك لى الا رددت لى قلبى"

    فقيل لها من ايت تعلمين انه يُحبك؟؟؟

    قالت:::

    جيش من اجلى الجيوش...واُنفقت من اجلى الاموال...واخرجنى من دار الشرك ...وادخلنى التوحيد...وعرفنى نفسه بعد جهلى به...فهل ذلك الا بعناية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    سبحان الله العظيم تلك العابدات علمت ان الله يحبها من هذه المظاهر

    وانت وانتى لسه مش متأكد ان ربنا بيحبك؟؟؟

    ### لما ربنا جعل ابائك مسلمين وبالتالى انت اصبحت مسلم مثلهم بغير عناء

    أليس هذا بدليل؟؟؟

    لسه بتقول مفيش فايده فيك؟؟؟ لسه يائس؟؟

    ده من كرمه ليك ان جعلك مسلما موحدا

    ولم يجعلك نصرانيا ضالا او يهوديا مغضوبا عليك

    فأنت ما الا ذرة نقطة فى كون الله

    انت كنت عدم واصبحت شيئا بفضله


    ### لما ربنا اصطفاك وجعلك تقف بين يديه وتصلى له وتصوم له
    وأذن لك ان تسجد بين يديه

    أليس هذا بدليل حب؟؟؟


    ### لما ربنا يسترك..

    أليس هذا بدليل حب.؟؟؟

    اسمع معى هذا الحديث::

    "يدنو احدكم من ربه حتى يضع كنفه عليه يقول عملت كذا؟؟ وعملت كذا ؟؟فيقول العبد اى ربى فيقول وعملت كذا يوم كذا فيقول نعم يارب..فيقول سترتها عليك فى الدنيا وانا اغفرها لك يوم القيامة""

    ياااااااااااااااااه يارب

    نُشهدك اننا نُحبك


    يعنى لما ربنا يذكرك يوم القيامة

    بكل ذنوبك ويسألك عملت كذا يوم كذا؟؟؟

    وشوف انت عملت اييييييييييييييه؟؟

    سمعت الاغانى

    نظرت نظرات محرمة يوم كذا

    شربت السجائر يوم كذا

    اتفرجت على المشاهد الاباحيه والمناظر القبيحه
    يوم كذا وكذا

    دخلت الموقع الفلانى اللى بيعرض كذا وكذا

    ملسبتيش حجاب صح

    خلعتى الحجاب يوم كذا

    مشيتى مع الولد الفلانى يوم كذا وكذا

    وما خفى كان اعظم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    بالله عليك بعد كل ذنوبك ديه مش تستحق المقت والغضب؟؟؟

    هل تستاهل الرزق اللى رزقهولك؟؟؟

    ياااااااااااااااااااااااه يارب

    بيعملنا بحلمه بعد علمه

    بيعاملنا بللى هو اهل له وليس بما نحن اهل له

    فنحن اهل الذنوب والمعاصى

    وسبحانه اهل لستر الذنوب ثم مغفرتها

    فلك الحمد

    ### لما يبتليك يبقى بيحبك

    ازااااااااااااااى؟؟؟

    لان الرسول صلى الله عليه وسلم قال:

    "اذا احب الله قوم ابتلاهم فمن صبر فله الصبر ومن جزع فله الجزع"

    تعلم فقه الابتلاء

    اعرف ان ربنا لما يبتليك فهو يحبك

    لان الابتلاء اما تكفير ذنوب فى الدنيا

    او رفع درجات للاخرة

    وكلتا الحالات حب

    فيه مثال ضربه ابن القيم """""

    كان فى واحد ماشى فى الطرقات

    فرأى ابن عاق يكلم والدته بعقوق شديد

    فأغلقت الام باب البيت فى وجهه

    ومشى الولد ورحل يوم اثنان ثلاثة

    عند فلان وعلان و..و..

    ولكن لكل شئ حدود وللبشر مقدرة على الاحتمال

    ولا احد اولى بالشخص الا بيته واهله

    فشعر انه ليس له مكان وان مكانه بيته

    فحاول الرجوع نادما ذليلا

    واخذ يطرق الباب ويطرق ولكن بلا فائده

    الباب مغلق!!!!

    فمن التعب نام

    ففتحت امه الباب بعد ذل وجدته نائما مرهقا

    فأخذته فى حضنها واخذت تُعاتبه

    ليه عملت ده؟؟؟ده انا بحبك... انت مش عارف انا اد ايه بحبك

    ولله المثل الاعلى

    فالملك يبتليك لترجع اليه تائبا نادما

    فالله ارحم على العبد من الوالده بولدها


    والله الله غفور رحيم غفور بس ينقصنا حسن الظن بالله

    واجبنا العملى شراء كتاب جامع للاحاديث القدسيه
    لنتعلم عن الملك ونتعرف على حلمه وكرمه


    احبك ربى


    منقول


    بحبك يارب ومنايا ترضى عنى ... وعجلت اليك ربى لترضى

      الوقت/التاريخ الآن هو السبت سبتمبر 23, 2017 11:05 pm